Lektie-politik
På Idestrup Privatskole anser vi lektier for at være understøttende for barnets/den unges faglige udvikling. Hos os anser vi lektier som understøttende for barnets udvikling når:
- Lektierne er på et niveau, hvor eleven har mulighed for at kunne løse opgaverne selv
- Lektierne er meningsfulde, når de gør en forskel i morgen i skolen, fordi jeg har lavet mine lektier
- Når lektierne har et klart formål: at øve sig i forhold til at automatisering (Eks. tabeller), træne en disciplin (Eks. læsning, færdighedsregning, analysearbejde ect.), at lave orden og strukturere i forhold til afleveringsopgaver, at overholde afleveringsfrister, at træne prioriteringer af egen tid, give sig tid til fordybelse i forhold til skolearbejdet
Lektierne skal være klart defineret og beskrevet af lærerne. Eleven skal have skrevet dem ind i enten en fysisk eller en digital lektiebog/kalender. Det er afgørende, at eleven har fået en forståelse for, hvad det er eleven skal lave og til hvornår eleven skal lave det.
Det er altid lærernes ansvar, at sikre at eleverne har materialer til lektielavning, og det er lærernes ansvar at præcisere eks. ”til mandag skal i læse dette stykke, som er en del af den novelle vi læser. Der bliver ikke givet tid i skolen, og vi skal lave analyse af stykket/novellen, så det er af afgørende betydning du har læst det” , eller i form af forskellige individuelle trænings og vedligeholdelsesmaterialer der matcher elevens tempo og behov. Lektier kan også være præciserede onlineplatforme så som matmatikfessor, Alinea, grammatip etc.
Hjemmearbejdstiden varierer med alderen og klassetrinnet. Det er en proces der starter allerede i 0. – 1. klasse, hvor vi anser at kimen for gode lektievaner, lige som meget andet, skal grundlægges.
Som tommelfingerregel forventer vi følgende daglig indsats hjemme eller i SFO:
- 0. – 1. klasse 20-25 minutters lektier dagligt (læsning mv. sammen med mor og far)
- 2. – 3. klasse skal forvente gennemsnitlig 25-30 minutter daglige lektier
- 4. – 5. klasse skal forvente gennemsnitlig 45 minutters daglige lektier
- 6. – 7. klasse skal forvente gennemsnitlig 45-60 minutters daglige lektier
- 8. – 9. klasse skal forvente gennemsnitlig 1½ – 2 timers daglige lektier
Grundlæggende anser vi det for, at være GULD værd, at børn og unge får gode lektievaner. At det bliver en del af deres hverdag, og at lektiearbejdet bliver gjort til en ansvarsbevidst handling i takt med barnet bliver ældre hen over skoleforløbet.
Vi anser denne disciplin for, at være med til at give det unge menneske, der går til afgangsprøver og skal ud i uddannelsessystemet efter endt grundskolegang, gode og værdifulde vaner, således at de mestre at have daglig fordybelsestid, hvor man stille og roligt sidder med materialer, der enten afrunder skolearbejdet eller er med til, at klargøre næstkommende skoledag. Derudover giver lektier også en god anledning til en efterfølgende familiesnak om skoledagen 😊Hjælp derfor dit barn med, at sikre ro til dette – respekterer og anerkend at barnets lektielavning er vigtigt.
Det er elevens ansvar, at få noteret lektierne og det er elevens ansvar at få lavet lektierne, ikke forældrenes.
Forældrenes ansvar er at sikre et stille og roligt sted, der er velegnet til at lave lektier uforstyrret. Det er ligeledes forældrenes ansvar, at sikre at der er et passende tidsrum på dagen, hvor barnet/den unge kan lave lektier. Eventuelt når barnet/den unge er kommet hjem fra skole, mens der laves aftensmad eller andre gode tidspunkter på dagen. Forældrene skal ikke sidde ved lektiebordet (i 0. og 1. klasse skal der dog læses sammen med børnene dagligt) og forældrene skal som udgangspunkt ikke være en aktiv deltagende del af lektielavningen. Hvis ikke lektierne kan laves uden en forældre, skal den tilbage til lærerne, som justerer lektiemængde og indholdet af lektierne, så de passer til elevens kompetenceniveau.
En afgørende og meget betydningsfuld del af det, at lave lektier er, at eleven har tillid til og oplever at de kan selv. Det er med til at opbygge selvtillid og lyst til at fordybe sig. Lektielæsningen er som tidligere beskrevet understøttende, vedligeholdende og træningsbasseret, hvorfor dette er et element af skolegangen på Idestrup Privatskole, og anses som en del af den dannelsesrejse eleven er på gennem et grundskoleforløb hos os. Det understøtter elevens tro på sig selv, medansvar for læring, og ikke mindst at eleven lærer at fordybe sig som en naturlig del af barnets skolehverdag. At lave lektier understøtter den videre lektie/studieproces på de vidergående uddannelser, det giver eleven et stillads at læne sig op af og det er med til, at give barnet/den unge en oplevelse af at kunne – at få succes – at få gode oplevelser med at mestre noget. Det giver barnet/den unge en tillid til sig selv, samt at han/hun godt selv kan løse den pågældende opgave – og at han/hun ellers ved, hvor og hos hvilke lærer han/hun skal søge hjælpen.
At sætte sig ved bordet udelukkende med det formål at hjælpe, er at antage at barnet/den unge konstant har brug for hjælp, og dermed fastholde barnet/den unge i at denne ikke selv kan.
Vi bestemmer ikke, hvornår det bedste tidspunkt for at lave lektier hos den enkelte elev er. Det er helt op til den enkelte familie😊 Men det mest oplagte tidspunkt for mange børn er mens der laves aftensmad -der er der en forældre i køkkenet, der er optaget af praktiske gøremål, men som samtidig godt lige kan spørges om et eller andet. Som barn/ung er man stadig rimelig frisk på det givende tidspunkt, og man har haft en god lang pause fra hjernearbejdet og skoledagen med frisk luft og eventuelt andre aktiviteter😊
Fald ikke i ”lektierne først, computer/fodbold/gymnastik, legeaftaler bagefter” – dette giver ofte som eneste resultat, sjuskede og mangel på fordybelsesresultater. Byt hellere om – og ikke mindst skille to ting helt ad. Hver sin ting til sin tid – det giver de bedste forudsætninger for succes på alle fronter 😊